After two 'cuddly'
nights with my girls, my head feels empty but my heart full to its brim.
How blessed I am! And
how tired.
I've finished the baby cardigan
and I'm pleased with the result and with not having to
close any seems. I think I'll knit a lot of raglan pattern from now on.
The cardigan is generous in size for my four month old but she is
growing so quickly. I've casted on some
simple baby mittens to go with it.
The pattern for the cardigan is my own - freestyle. I made a wider neck opening to make room for baby's double chin. The cute mittens I found on purlbee and the wool for both is a lovely mellow organic wool in softly mottled colours called Semilla by BC Garn (a Danish company). I used a dusty lavender.
Yesterday, the big girl
asked for goldpaper. She suggested making some stars for decorating our
windows. We set to work. And she got very quickly frustrated with the fiddly
folds and thick layers that are hard to cut. She decided against the stars and
made a bird with golden droppings (!) instead and became calm, determined and
happy.
I've been learning to let go of plans and go with the flow of things. I
had to hold back again yesterday with 'helping' and 'explaining' as she was voicing her frustration. It wasn't easy to just let her do and keep quiet. Why ?
Our children are competent
people and very resourceful aren't they? They will ask for help if they wish. Shouldn't we sit back more often - just looking on kindly and lovingly?
Why are we often so
eager to teach 'doing things the right way'?
While baking Christmas
cookies do you let them roll the dough and use their cookie cutters freely? It's uneven. But does it matter? And my daughter starts cutting right in the centre and then
continues all over the place (not 'nicely side by side'). And then she
pauses and observes. She realizes there is a lot of uncut dough between the shapes. And
she chooses a small cutter and puts it in all those tiny but still available
spaces.
Isn't that a very smart
and fun method?
Having a baby to tend to
makes it easier (or even necessary) to just relax, sit back and let her do. And
I marvel every single day at how self-sufficient my four year old daughter is!
How creative in her problem solving. How resourceful and strong.
That way she is allowed to
make her own experiences. She experiences how sometimes things don't work
out as planned. And how to find your very own way of solving it. And she feels the joy that comes from being able to create a new solution.
We are both learning constantly.
I've started 'All that
is' by James Salter and I'm drawn straight in but can't tell you more as I've
just read about 20 pages.
Take care!
Lena
Nach zwei Tagen zwei relativ 'kuscheligen' Nächten mit den Mädels ist mein Kopf leer aber mein Herz voll. Wie gesegnet ich bin. Und wie müde.
Ich habe
die Raglanjacke fertig
und bin sehr glücklich damit. Stricken ohne Zusammennähen - fein, fein! Mach ich
bestimmt wieder! Das Strickmuster habe ich frei drauflos entworfen (mit Zusatzplatz am Hals für das Babyspeck-Doppelkin). Die nimmermüde
Eliza hat ein feines Video gemacht, dass Grundsätzliches erklärt. Dazu - und den neuerdings auf Null gehenden Temperaturen angemessen - habe ich noch ein Paar einfacher
Babyfäustlinge angeschlagen. Die Kleene will nämlich ihre Hände partout nicht unter der Decke lassen. Die gehören eben nun immerzu angeschaut oder bemündelt.
Die Wolle ist ein meliertes und wunderweiches
Biogarn mit Namen 'Semilla' von
BC Garn. Ich liebe dieses staubige, sanfte Lavendel.
Gestern wollte die große Tochter mit Goldpapier basteln. Sie hat Sterne fürs Fenster vorgeschlagen. Aber sie war schnell frustriert vom Falten und dem Schneiden durch mehrere Schichten. Also beschloss sie lieber einen Vogel mit goldenem Vogeldreck (!) zu machen. Und dabei wurde sie ganz ruhig, konzentriert und glücklich.
Ich musste mich zunächst zurückhalten, ihr keine 'guten Ratschläge' bezüglich der Sterne zu geben und sie ihre Erfahrung selbst machen zu lassen. Es fällt mir nicht immer leicht. Warum?
Warum ist es manchmal so schwer, nicht einzugreifen, nicht zu erklären und nicht zu 'helfen'?
Unsere Kinder sind doch kompetente und einfallsreiche Wesen. Sie werden um Hilfe bitten, wenn sie diese benötigen. Sollten wir uns nicht viel häufiger einfach zurücklehnen und liebevoll zuschauen?
Lasst ihr sie beim Keksebacken den Teig selbst ausrollen und einfach ausstechen, wie sie wollen? Ich musste mich anfänglich fast dazu zwingen. Der Teig ist nicht gleichmäßig dünn. Na und? Und meine Tochter beginnt in der Mitte und sticht genüsslich kreuz und quer die Kekse aus. Dann betrachtet sie ihr Werk. Sie überlegt und sieht die freien Flächen dazwischen. Da nimmt sie einen ganz kleinen Ausstecher und füllt die Lücken.
Ist das nicht eine tolle Methode?
Sie soll ihre eigenen Erfahrungen machen dürfen. Sie soll selbst
erfahren dürfen, wie etwas auch mal nicht funktioniert. Und das es nicht
schlimm ist. Und dass man dann andere Wege finden
kann. Und wie groß die Freude ist, diesen neuen und erfolgreichen Weg
selbst gefunden zu haben!
Wir lernen beide viel.
Ich habe 'All that is' von James Salter begonnen und bin bereits von Geschichte und
Charakteren gefangen. Doch mehr lässt sich nach knapp 20 Seiten wahrlich nicht sagen.
Herzlichst, eure Lena